K.P : STANDARD AH..

salam.. sblm sye mulekn entri ni, nk ucap thnx byk2 kat ssape tpikir nk bgi kitorg tulis kat blog ni, bgs gak la cadangan tu.. sye x bese tulis entri, fes time ni.. so, kalo ade pape kurang, tmbh2 la bgi cukup.. haha

kan kita biasa dgr.. : "Ala, standard ah.." /  "Bese r tu.." / "Ala.. mcm x biase je"
Pd pendapat ana, ade sstgh situasi yg x patut gne kate2 ni..

Bdsrkn pnglmn ana sniri, ana dgr kata2 ni bila ana tkejut tgk ssuatu bnde tu..
Cth : Kawan ana tnjuk gmba dia ngn bf dye ronggeng kat TimeSquare dlm MySpace.. dah la kwn ana x tu pakai tudong kat luar, kat skola je pakai.. hipokrit.. [bkn dak Maahad] pstu, lps da abes diorg jln2, diorg gi la taman mne tah, pstu diorg dok tmpt cam tsembunyi siket.. pstu, ade pic diorg tgh cium.. pipi n mulut..

SubhanAllah.. MasyaAllah.. Astaghfirullah.. Nauzubillah.. Innalillah

Ana hampir titiskn air mate time lyn album dye tu.. Sedih tgk btapa hancurnye umat kita, generasi kita, anak muda skrg.. kononnya harapan bangsa, agama & negara.. Kalo cmni la gaya nye, harapan je r..

bila ana respon dgn tkejut kat pic dye n tgur2 siket.. dye ckp r kate2 hikmah kat atas tu..
"Ala.. Lepen ah.. Standard ah buat ngn balak cmni... X kan ko x pnah kowt.. Ouh, dak Maahad, lupe lak.. huhu :-)" menggeletar bdn ana bce pe dye tulis..

Tgk tu dak2 Maahad skalian,bnde2 camni dah jadi kelaziman / kebiasaan dlm masyarakat kita..
dah xde pape dah.. sume org wat bodo je.. x rse pape..
mmg ah, sbb diorg x rse bnde tu salah.. x rse bnde tu dose, haram dan sbgnya..
diorg rse bnde tu biase.. watpe nak kecoh an..?

Kpale otak diorg! [sori bhse kasar, tpi ni je cara nk bgi org yg bce ni terkesan siket]
Cium! Coupling! Jalan bkepit2! Pakai baju nmpk pusat & bnde2 len!
Ni kebiasaan ke? kelaziman ke? kite boleh terima ke bnde2 ni?

TAK! Jgn sskali rasa bnde2 ni sume xde pe.. Lekat dlm otak tu, sume ni still salah..
X kesa la sume org ke, 1 dunia, sume dak Maahad ke buat.. tetap salah
Bila kita rasa bnde tu salah, insyaAllah kita akan jauhi & berusaha nk banteras..

Kan da blaja yg psal MENCEGAH KEMUNGKARAN tu.. gne la tiga2 cara tu, tgk mna termampu..

Ingt dalam otak kita tu.. ini bkn budaya Maahad.. bkn budaya org Melayu.. bkn budaya Islam.. bkn psal kisah yg ana kongsikan ni je.. sume jenis ksalahan & maksiat la..

Kat Maahad sniri.. jgn la bila kawan kita ckp :
"Si tu x pakai tud0ng kat luar la.. Aku da lme nk tgur dye.." Kita gi jawab :
"Alah.. bese r tu.. dah kate dak Maahad.."
Tgk tu.. bila kita ckp camtu, seolah2 kita membenarkn/mengizinkan bnde tu blaku..
sdgkn dah terang2 bnde tu salah..

So, kesimpulannya.. jgn anggap bnde2 x elok yg blaku kat dunia kita skrg ni biase..
Dah kluar Maahad pun, bnde2 tu salah gak.. Sng crita, lps kuar maahad..
Putera kuar x yah la pakai shorts, rantai2, gelang2.. puteri, kekalkn kain ats kpala, bju jgn fit2..

Sekian, wassalam~
*Thnx sudi bace :D

No comments:

Post a Comment

A PLACE TO LET OUR CREATIVITY RUN WILD :: Let's see what we can do~

TAKE A DEEP BREATH N READ THROUGH~

Disclaimer: This is not my own work. All credit goes to the original creator.
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 :: MAHISS :: |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.