THE JUMAAT PRAYER::

Firman Allah:

"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, makasegeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah [dengan mengerjakan solat Jumaat] dan tinggalkanlah berjual beli [pada saat itu]; yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui[hakikat yang sebenarnya]," - Al-Jumu'ah: 9


SOLAT JUMAAT :solat fardu (dua rakaat) yang dilakukan pada hari Jumaat menggantikan solat Zohor, dan ia dilakukan secara berjemaah selepas mendengar khutbah.Wajib dikerjakan atas setiap mukallaf dengan syarat-syarat tertentu.

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia..

Setiap jumaat, seperti biasa kaum muslimin akn membanjiri masjid2 utk mnunaikn solat jumaat, mndgr khutbah. Ana slalu perhatikn gelagat manusia ketika menghadiri solat2 jumaat. Byk ragamnya, yg tua len, yg dak2 len. Sedih bila dtgk balik, byk x kne.. Perlakuan kita kat solat jumaat ni snanye jge mencerminkn peribadi kita strusnya imej masyarakat yg tsilap pilih junction.. [kalo ckp tsasar dri jalan yg bnar x market]


Byk isu2 yg timbul berkaitan solat juma'at :

· Ramai ponteng, bek muda mahupun tua.. blh lak minum kopi pe sume sdg org len mndgr khutbah..


"Sesiapa yang meninggalkan solat fardhu secara sengaja maka dia kafir terang-terangan"- (Riwayat At-Tabrani)


· Ramai x paham tatacara/adab tyme khutbah [sembang/SMS memanjang/tido!/men2/wat donno]

· Ramai gi lmbt, x pahamkonsep Solat Jumaat.. dh nk solat bru dtg [ingt ssaje je khatib bgi khutbah?]

· Nk amalkn sunat2 hari jumaat jauh skali.. :


1. Mandi sunat hari Jumaat, terutama ketika hendak berangkat ke Masjid.

2. Memotong kuku.

3. Memotong, mencabut atau mengunting bulu [ketiak, hidung, misai].

4. Bersugi.

5. Memakai wangi-wangian.

6. Berhias diri dengan memakai pakaian yang bersih dan cantik.

7. Bersegera pergi ke masjid.

8. Berniat iktikaf.

9. Solat Tahiyatul Masjid sebaik sahaja masuk ke dalam masjid.

10. Memperbanyakkan berzikir, membaca Al Quran dan bersalawat atas Nabi.


Tapi pd post ni, ana nk tekankn psal perjalanan solat & khutbah jumaat tu sniri bdsrkn pengalaman ana sniri, pd hari ini....


PERJALANAN ::

Memandangkn stiap langkah ke masjid dpt pahala, ana jalan kaki hari ini. Tiba di perkarangan masjid, member2 pnuh, memparking basikal strusnya bersembang. Ana trus masuk n tgerak hati lak nk solat tahayyatul masjid [tiada unsurpembajetan]

10 minit lgi masuk waktu, ana amek kesempatan bce yaasin, ade versi kecik dlm poket., tpi x sempat abes.. "Allahuakbar Allahuakbar! Allahu..." azan dialun, ttpi yg dok kat luar tdi wat cam xde pape je.. harapan r nk benti bsembang, nk jwb azan, nk actually MASUK masjid.. pelik2..pe la tujuan diorg dtg masjid


PERMULAAN ::

Solat sunat sblm Jumaat. Yg kat luar tuh kat situ agi.. Para jemaah mmunuhi ruang solat, kbnykn nyer yg dewasa2, & yg kecik2 cam 10 ke bawah.. heran mne gi yg antara dua jurang umur tu.. Seorang insan duduk kat sblh, ssudah solat sunat, bajet nk salam, harapan r..

Khutbah dimula.. Tajuk mnarek, kes buang bayi yg smakin mruncing.. n pasal penderaan ank2 oleh ibu bapak yg x bhati per0t, menjijikkn [bak kata khatib]


KHUTBAH ::

Alangkah bag0s kalau khutbah yg diberi bkn sebuah pembacaan teks semata2.. sebaliknya kata2 dri hati, yg insyaAllah akn lebih natural, lebih mnarek n lebih terkesan dlm hati para pndgr, drpd mndgr ayt2 gramatis si penulis teks yg agak membOsankn.. Btul kata Ust Syed Anas, "ape yg kita ckp dari hati lbh terkesan drpd pembacaan teks 100%, itulah masalahnya khatib2 kita skrg, ..." [kurang lebih]

Suara pulak, kjap jelas, kjap x dgr.. Nada agk bertebur.. So tfikir gak di minda ana, sape yg pilih khatib2 ni? Diorg dberi latihan bckp x? Ade pengalaman x bgi ceramah? Dsb.. Dah bsar nnti cube siasat n ubah eh


BUDAK2 ::

Sdg khatib bkhutbah, tpekik2 bdak2 kecik kat blkg n kat luar.. Rse pelik, pahal bapak diorg x suruh diam/tgur? Maybe sbb diorg dtg sniri, maybe bpk diorg x kesah.. Tpi still mnyusahkn org len.. Drpd dpt pahale bwk ank nak membudayakan ank ke masjid dpt lak dose x reti jge ank n mnyusahkn org len.. Org sekeliling dak2 tu [yg tua2 nih, asl la x tgur.. mmg la x leh ckp, tpi tgur x semestinya melalui kata2 an]


POKPEK2 ::

MasyaAllah.. mula2 sembang, pstu men kejar2 pusing msjid,bising jiddan.. Bape kali tah lalu blkg khatib, naseb bek ade dinding. Yang sembang lak bkn bdak2 kecik je, yg x brpe nk kecik pun ape kurangnya.. Yg dah f4-f5 tu, pelik tgk.. Bkn ade ke tajok psal Solat Jumaat dlm PAI, blaja jer ke?


SOLAT ::

"Aqimussolah".. jemaah bgn nk solat, awl giler, khatib x sempat nk sbut agi.. mgkn sbb nk berebut tmpt, atau x sbr2 nk btemu dgn Allah. Ade yg tgelak2.. men2 agi nk angkat takbir.. nk jumpe Allah tu


LEPAS SOLAT ::

Zikir dibaca, doa dipinta.. Dewan solat dh lengang.. Tu 1 lagi yg menghantui fikiran ana.. Dlm sehari ade 24 jam, seminggu 7 hari, sbulan +30 hari.. Bile la sgt kita dekatkn diri kat Allah? Xkan lah nk zikir n doa kat Allah 5 minit pun x leh.. Lps solat, ana wat solat lps jumaat, lps imam bce doa [skali lgi, tiada unsur pembajetan], pstu gi blkg msjd n muhasabah balek.. Fikir bnde2 yg blaku tdi, fikir nk wat post ni..


Jadi, fahamilah ape erti sbnrnya kita pergi menunaikn solat jumaat, malah mendirikan solat itu sniri secara amnya. Dengan sape kita bertemu dlm solat. Adab2, tatacara, bnde2 sunat, n jangan ssekali tinggalkn solat.. Wallahua'alam

No comments:

Post a Comment

A PLACE TO LET OUR CREATIVITY RUN WILD :: Let's see what we can do~

TAKE A DEEP BREATH N READ THROUGH~

Disclaimer: This is not my own work. All credit goes to the original creator.
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 :: MAHISS :: |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.