KONSEP CIKGU~

salam hamidians n visitors.. yeah2, da cuti..
eppy ah eh? bgos ah.. mmg patut, cume jgn melampau n buat bnde2 tah pape.. sng citer, jge iman, jgn rse tlalu bebas ngan ingt taun dpn sentiasa menunggu..
(mksdnyer x yah ah bajet cam dah x yah skola)

k la, tajuk kali.. jeng3 :
KONSEP CIKGU
post kali ni, serius pnjg.. tpi kalau bce smpai abes, insyaAllah bleyh mmbwa perubahan kpd diri kita

bdak2 maahad ramai x paham konsep seorg guru, walaupun kita x abeh2 blaja agama..
kwn2, kn kiter ade blaja tajuk2 cam : ADAB2 DENGAN GURU, MENGHARGAI GURU KITA, dsb..
tu ah yg mngajar konsep seorang guru kpd kiter..

ABNDE KONSEP NYER??

meh nak citer.. konsep seorang guru ialah :: walau camne salah pown, camne melalut pown, camne kita x puas ati pown.. kita mesti kne hormat.. KNAPE? sbb dia ckg la.. dia bgi kita ilmu, dia suluh hidup kiter, dia bimbing kita, dn byk agi.. sius, cbe tgk balek btape bermakne nyer ckg kita..

ni bkn undang2 @ peraturan skola atapon ngare.. najib x ckp pown.. tpi ini adalah peraturan agama.. walau ape keadaan skali pown, kita maseh kne hormat ckg kita serta tidak me'ngurang ajar'inyer, slagi x bcanggah syariat islam..

"TAPI CIKGU TU TAH PAPE JER.. NGAJA CAM SIUT", "ZAI TU CKP JE LEBIH, BLAH AH"..
astaghfirullahalazhim.. sdihnyer dgr ni dri mulut2 kiter.. kalau x puas ati, x stuju.. ni bkn carenyer..

kutuk blakang2, ngumpat ckg, aibkn ckg kat kengkawan.. OMG, this is not what Islam teaches us.. kalau x puas ati, btulkan.. CAMNE? jmpe ckg tu, gi tau pe mslhnyer.. dengan cara dan adap yg btul ah.. islam mesti ade garis panduan utk bnde2 camni..

CONTOH :
ustzh, sye nk tnye siket la psal yg x leh letak beg kat kerusi2 tu tyme phimpunan.. ape rasional nyer eh ustzh? (nada bek2 sikeyt)
- mestila ustzh jawab elok2, mustahil dye nk marah ke pape..

"sbnrnye pihak skolah nk elakkan plaja2 lmbt masok klas ......dsb" bsr kemunkinan dia akn jwb camtu..

actually, x bleyh ade pun istilah x puas ati ngan cikgu.. SEBAB, mne bleyh, apabila wujudnyer x puas hti, keberkatan tidak akn turut serta.. sbb tu ah kiter mule x paham, result tah pape, byk je tetibe mslh timbul..

so kawan2, muhasabah balek diri.. sntiase fikir RASIONAL, knape ckg bwat camni, asl ustzh wat camtu.. mesti ade jwpn yg munasabah.. jgn ikut sgt godaan MR.S si jahannam tu..

hapuskn lah rse x puas hati dgn mne2 guru yg mndidik kita.. Ustzh Marzilah, Ust Zul, Ust Jamal.. bsyukur ah.. mne nk cari ckg2 cmni zaman skrg ni..
ckg2 zaman skang pikir $$ jer.. "aku ngaja ko, dpt duit.. ko paham ke x, mslh ko la.. ko x berakhlak, lantak ko la.. not my problem" ish3..

tgk tu, ckg2 kita dia SMKA Maahad Hamidiah ni, bgitu gigih mngaja kiter.. bwat klas x abes2.. Alhamdulillah Allah takdirkn kite ddidik oleh INSAN2 ini..
yg bkn hanye mmndgkn akademik, ttpi jge bgitu peka dgn akhlak kita, disiplin kiter,
dn sgale macam lagi..

pcaye la, ape yg diorg bwat ni bkn utk org laen, utk kita la.. cbe kalau diorg ni bkn cmni, x kesah je ape kite buat, biar je.. anco kiter sume.. kuar nnti cam pelesit, merosakkan dunia ciptaan Khaliq kita..

Lgi satu probe dak2 maahad is : kita suke samekn diri kite ngan ckg, samekn taraf ckg dgn kiter.. YA RABBI, bleyh ke camtu?! mne boleh!
kite sume kan dh tau, darjat seorang guru tu 1000x ganda lebih tinggi.. kiter suke banding ckg ngan studen biase.. pastu ngtuk pe sume cam dia kawan kite jer.. astaghfirullahalazhim.. this can't be..

org zaman dlu bgitu bjage2 nk ckp psal ckg diorg, punye respect nyer diorg kat ckg diorg.. kita, da ah men pnggil ikut nme je.. "Aku pnas tul ah ngan marzilah tu..!" ingt dia member kite ker ah?! walaupun cmne friendly pown ckg tu ngan kiter, cmne ramah pown, jgn sskali layan dia cam kwn kiter.. sbb ape? ade kite hormat kawan kiter? tunduk tyme lalu? ckp baik2? "bodo", "pan***", "lan***" ade ah..
rsenyer, korg pon paham ape aku nk cbe smpaikn, insyaAllah..

Pendek criter:
- hormatilah guru2 kite
- hargai ape yg diorg buat, sbb biler kite hargai, akn dtg rse syukur
- jgn smekn dgn kwn
- tgur bilhikmah, yakni dgn care dn adab yg spatutnye.
- ape2 pengajaran len yg korg dpt, amalkan ah..

sekian, assalamualaikum.. moga kita dpt amek sbyk mungkin iktibar dan pengajaran, insyaAllah..

WE LOVE OUR TEACHER !! SO DON'T BE JEALOUS !! lol..

1 comment:

Prince Caspian said...

aku pling ske post nih...
logik akal aku trime pndpat nih..
kite takley ngumpt ckgu, tp kalo ckgu uh ngumpat kite dlm bilik guru or pjbt, aibkan kite, malukan kat phmpunan, sebar crite dlm msyuarat?? xpe ker?? HARUS kew hukumnye??
kalo ckgu bley luahkan xpwas ati dye thadap kite kat kwn dye(ckgu len) nape kite takley luahkan xpwas atie kite kat kwn kite...?
carutan uh mmg xbagos.. tp camne care sbnarnye??
bagi la idea sket..

Post a Comment

A PLACE TO LET OUR CREATIVITY RUN WILD :: Let's see what we can do~

TAKE A DEEP BREATH N READ THROUGH~

Disclaimer: This is not my own work. All credit goes to the original creator.
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 :: MAHISS :: |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.